Status på mit speciale og tanker om skolereformen.

snelandskab

*Billedet er fra en af de smukke solskinsdage med snedækket landskab.

 

Jeg har efterhånden været i gang med at skrive det afsluttende speciale temmelig længe. Jeg startede op efter endt praktik og en skøn sommerferie tilbage i september måned. Grundet fremdriftsreformen har det dog været umuligt at finde en vejleder som havde tid. Fremdriftsreformen skal være med til at få studerende hurtigere gennem deres uddannelse, ved hjælp af nogle fastsatte regler, for hvor mange fag på et semester man skal have og hvor hurtigt ens speciale skal skrives. Men fordi jeg er startede året forinden er jeg faldet udenfor og på en måde sat lidt ud af spil. Man kan sige at jeg blev sat bagerst i køen til trods for at jeg jo selvfølgelig også gerne vil afslutte mit speciale.

 

Lige inden jul lykkedes det mig dog endeligt at få en vejleder . Selvom jeg selv havde skrevet knap halvdelen, havde jeg alligevel brug for noget sparring og vejledning, hvilket resulterede i at jeg var gået lidt i stå. Nu er jeg dog tilbage på fuld skrue og har netop haft mit andet vejledermøde. Jeg har jo lidt en naturlig deadline her i foråret og vil rigtigt gerne have afsluttet mit speciale inden jeg skal føde i slutningen af april så der er altså lige lidt der skal nås.

 

Min kandidat har jeg læst på CBS i Politisk Kommunikation og Ledelse, hvilket jeg har været rigtigt glad for. Nu sidder jeg med den sidste opgave inden jeg kan kalde mig færdig uddannet og det er både en smule surrealistisk og fantastisk. Jeg har jo efterhånden været studerende i jeg ved ikke hvor mange år og har nydt det selvom der selvfølgelig også har været stressede og hårde perioder. Men den fleksibilitet studielivet har givet, regner jeg ikke med at finde når først arbejdsmarkedet kalder efter endt barsel.

 

Mit speciale handler om hvad det er for nogle betingelser skolereformen fører med sig på ledelsesplan og jeg har endnu ikke haft krise over specialet eller fundet det kedeligt. Selvfølgelig er der processer i et arbejde med at skrive en stor opgave som er mere spændende end andre. For eksempel synes jeg, at transkribering er en utrolig langsommelig proces og svær at komme i gang med. Til gengæld synes jeg analysen er meget nemmere at skrive, når man selv har været ude at finde sin empiri.

 

Mange af mine opgaver gennem uddannelsen har handlet om den almene skole og dens problematikker. Derudover har jeg både arbejdet inden for området på ministerie- og forvaltningsniveau. Jeg synes, det er et utroligt spændende felt og alle de forandringer der er sket og stadig er under opsejling, gør det ikke mindre interessant. Der bliver gjort et kæmpe stykke arbejde i at få skolereformen til at lykkes, og det er ikke bare noget som sker over en enkelt nat.

 

Efter jeg har fået Lille K er der tilføjet en ekstra vinkel på det hele. Personligt synes jeg, at den negative debat der har været omkring skolereformen har gjort, at man som forældre føler sig lidt usikker på, om den almindelig folkeskole i dag er god nok. De fleste vil jo deres børn det allerbedste og en uddannelse er i dag utrolig vigtig med mindre, du er rigtig god til noget andet.

De næste år bliver spændende i forhold til om skolelederne kan løfte den forandringsopgave der er at igangsat. Som det er lige nu, er jeg glad for at der stadig er et par år til at Lille K skal starte i skole.

 

Nu kom det pludselig til at handle om noget lidt andet, men dog en spændende debat efter min mening. Jeg er inde i en god proces med mit speciale og jeg glæder mig til at se det tage form i løbet af de næste par uger. Jeg holder mig i øvrigt til de guidlines jeg tidligere har skrevet om her.

 

/Line

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *