Chiagrød

chiagrød

morgenmad

 

Efterhånden er jeg støt på den populære chiagrød flere gange og besluttede at denne morgenmadsdessert måtte jeg også prøve. Denne chiagrød med vanilje og skyr smager virkeligt lige så godt som en god cremet vaniljedessert og mætter overraskende godt.

De små chiafrø er ret dyre, men meget drøje i brug. De er udråbt som Superfood fordi de indeholder et højt indhold af kostfibre og frøene rummer to gange så meget protein som andre frø, og fem gange så meget kalcium som mælk. De er desuden utrolig rig på omega 3, hvilket resulterede i at jeg rynkede en lille smule på næsen da jeg åbnede posen første gang og en fiskelugt mødte mig. Lugten satte mine forventninger en lille smule ned, hvilket der ikke var nogen grund til fordi det endte med at smage fremragende. Egentlig synes jeg ikke de små frø smager af så meget, men de har en lækker knasende konsistens og så kan man selv tilføje alverdens smagsvarianter.

Jeg laver min chiagrød i en ret simpel udgave og tilfører derefter smag efter behag lige fra smagen af frugt bær, kakao eller karamel (kondenseret mælk). Jeg laver grøden med enten kokosmælk eller mandelmælk. Begge typer chiagrød smager fantastisk og giver den lækreste konsistens.

 

På billedet har jeg rørt min chiagrød op med lidt skyr. Det gule lag består af lidt æblemos jeg havde tilovers og så toppede jeg den ellers med lidt blandede bærkompot og knasende müsli. Mums.

 

Opskrift på chiagrød (2 personer):

  • 3 spsk. chiafrø
  • 2 dl kokosmælk eller mandelmælk
  • ½ tesk. vaniljepulver

Rør chiafrø godt sammen med mælk og vanilje og stil det på køl natten over. Morgenen efter er den kolde chiagrød klar til servering med eksempelvis lidt kompot af frugt eller bær.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *