En anti inflammatorisk kostplan

 

For en uge siden skrev jeg her på bloggen, om mit eksem, og om hvordan mit eksem siden fødslen med Wilma er blusset op igen. Den sidste måneds tid har jeg derfor forsøgt at leve efter en anti inflammatorisk kost plan.

Kort og godt går det at spise og leve anti inflammatorisk ud på, at dæmpe inflammationen i kroppen. Inflammation er en betændelsestilstand, der opstår som reaktion på noget der irriterer og aktivere immunforsvaret – og er derfor et sundhedstegn , der hjælper os med at nedbryde forskellige infektioner i kroppen. Problemet kan opstå, hvis inflammationen bliver for voldsom og langvarig og fører til en kronisk inflammationstilstand, som kan vise sig ved fx eksem.

Generelt kan det betale sig at holde sine inflammationsniveauer lave hele livet igennem, da høje inflammationsniveauer er involveret i stort set alle velfærdssygdomme (fx sukkersyge, åreforkalkning, hjertekarsygdomme, gigt)

Ved at spise og leve anti inflammatorisk, vælger du de ting der virker hæmmende eller dæmpende på inflammationen, og forsøger at undgå eller skærer ned på de ting, der kan være med til at øge inflammationsniveauet i kroppen.

Nedenfor har jeg forsøgt at lave en overskuelig liste over alt det der dæmper

inflammationen i kroppen i den grønne kolonne, og alt det man skal forsøge at undgå, når man lever anti inflammatorisk i den røde kolonne.

For mig har det helt sikkert gjort en stor forskel – men ligefrem fjernet mit eksem har det altså ikke. Mit eksem er dog slet ikke så tykt, rødt og blussende som før. Det virker mindre betændt, hvilket jo giver rigtig god mening, da inflammation rent faktisk betyder betændelse i kroppen. Derudover nyder jeg at fylde kroppen med en masse sunde ting og som en ekstra bonus har jeg tabt mig nogle af de overflødige graviditetskilo, samt fået meget mere energi, specielt om eftermiddagen, hvor jeg normalvis plejer at være ret flad, efter nætterne med en lille baby.

De første 4 uger har jeg fuldstændig udelukket alt på den “røde liste” og kun spist og levet efter den grønne. Den sidste uges tid har jeg givet mig selv lov til fx en kop kaffe om dagen, og en enkelt gang spist lidt oksekød. Men derudover holdt mig til den grønne liste. Nu har vi ferie, og jeg synder en smule mere, men forsøger at begrænse det og spiser og lever hovedsageligt efter den grønne liste. Det gode ved at leve anti inflammatorisk er, at intet er helt forbudt, men at man skal forsøge at skrue op for alt på den grønne liste og skrue ned for alt på den røde liste.

 

Opskrift på ingefær shot med gurgemaje finder  du lige her.

 

/Josefine.

1 thought on “En anti inflammatorisk kostplan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *